Silvermine i szlak Knockanore Wood Loop, hrabstwo Tipperary, Irlandia

Czasami wiele nie trzeba by wybrać się na ciekawy spacer. Jeśli szukam czegoś w pobliżu to zazwyczaj otwieram aplikację w telefonie All Trlis, która pokazuje mi dostępne w okolicy miejsca na spacer. Tak właśnie trafiłam na góry Silvermine, ciekawe miejsce tuż za granicą Hrabstwa Limerick, około 40 minut jazdy na M7 w stronę Nenagh. Postanowiłam się wybrać tam wraz z koleżanką na sobotni spacer.

To właśnie we wiosce Silvermine zaczyna się Slieve Felim Way 43-kilometrowy długodystansowy szlak wiodący przez góry Silvermine i Slieve Felim . Jest wyznaczony jako National Waymarked Trail przez National Trails Office of the Irish Sports Council i jest zarządzany przez Shannon Development i Coillte. Oczywiście na 43 kilometry to ani nie miałyśmy czasu ani siły ale wybrałyśmy się by przejść jego fragment przechodzący przez Knockanore Wood.

Tuż przed wejściem do lasu znajduje się Knockanroe parking samochodowy, na szczęście udało nam się zająć chyba ostatnie wolne miejsce.

Szlak „Knockanore Wood Loop” mierzy ok 4,5 km i jest w kształcie pętli, można zacząć od obojętnie której strony, obie są bardzo przyjemne i zapewniają widoki. My udałyśmy się w las najpierw na lewo.

Gdy już przeszłyśmy przez pierwszy odcinek to miałyśmy wspaniały widok na Slievekimalta Keeper Hill (694m) oraz dolinę przez którą przepływa Mulkear. Warto przypatrywać się uważnie w las, bo przy odrobinie szczęścia można zobaczyć sarny. Moja sarenka przemknęła mi przed oczami niczym gazela. Zdążyłam włączyć aparat ale na zdjęciu została tylko biała dupka uciekająca miedzy drzewami.

Następnie skręciłyśmy w zwyż na prawo by przejść przez las do drogi powrotnej. Po lewej stronie miałyśmy pasmo Silvermines Moutains o wzniesieniach 460m i 489m. Oczywiście nie przegapiłabym okazji by dojść tam do końca. Niestety tam nie prowadzi żadna droga, a po deszczu teren był grząski i trzeba było omijać wielkie kałuże wody, które wciąż się tam utrzymywały. Widok z góry był jednak fantastyczny, widać wioskę w dole, kopalnie a nawet pobliskie miasto Ninagh. Postanowiłyśmy dojść do wyższego wzniesienia i zawrócić z powrotem na szlak i zrobić sobie przerwę na posiłek.

Miejsce, w którym nasz szlak zawraca jest bardzo atrakcyjne, dlatego często można znaleźć w Internecie ujęcia wzdłuż tej drogi.

Chyba miałyśmy szczęście w nieszczęściu, że zawróciłyśmy, ponieważ szybko zebrały się chmury i w ostatniej chwili udało nam się wrócić na parking. Oj przemokłybyśmy chyba do suchej nitki.

Wracając w dół i przejeżdżając przez wioskę zdałam sobie sprawę dlaczego te góry tak się nazywają. Moja uwagę przykuł bowiem pomnik pana z kilofem. Dopiero wtedy zdałam sobie sprawę, że coś tu kiedyś było na rzeczy. Wieś, króra dziś nazywa się również Silvermines, historycznie znana była jako Bellagowan (po irlandzku: Béal Átha Gabhann). Swoją nazwę zawdzięcza właśnie dzięki rozległym kopalniom srebra, ołowiu, cynku, miedzi i barytu w pobliżu. Najwcześniejsze wzmianki o wydobyciu w tym rejonie pochodzą aż z 1289 roku a prace trwały z przerwami aż do września 1992 roku.

Dla zainteresowanych zostawiam namiar na mapę : [visitballyhoura.com/explore/slieve-felim-way – visitballyhoura.com/assets/files/Slive-Felim-Way-Maps.pdf]